26/02/2022

Professors contra els àmbits imposats: els punts clau del seminari

El passat 24 de febrer, alguns membres fundadors de la Plataforma No Als Àmbits i de la Plataforma en Defensa d'una Educació Pública i de Qualitat van participar al seminari web organitzat per la Fundació Episteme sota el títol Professors contra els àmbits imposats: el cas valencià i el cas català. Aquest seminari ha posat de manifest que la visió de les dues plataformes és similar en moltes qüestions i no es descarta dur a terme accions conjuntes per a lluitar per una educació pública de qualitat.

Al començament de la tertúlia, es van compartir experiències personals de professors que han treballat per àmbits a la Comunitat Valenciana.

Enric Barrachina (Comunitat Valenciana)

Tots els ponents van defendre el principi d'especialitat i vam poder constatar que el principal argument que esgrimixen els respectius consellers d'Educació per a la implantació dels àmbits és el mateix. Ambdos defensen que l'organització del currículum en àmbits ajuda a l'alumnat en la seua transició de primària a secundària perquè d'aquesta manera tenen menys professors. En canvi, tots els ponents van coincidir en què ells mai havien percebut que l'augment en el nombre dels professors constituïra un problema real per als estudiants.

Gemma Tena (Catalunya)

Un altre punt que es va tractar va ser l'anomenada "codocència" que s'ha establert a la Comunitat Valencina, que consisteix en la presència de dos professors dins de l'aula amb l'objectiu de millorar la inclusió educativa. Pel que fa a aquest tema, els dos membres de la nostra plataforma van explicar que no hi ha una codocència real dins de les aules a la Comunitat Valenciana.

Pepe Sabater i Enric Barrachina (Comunitat Valenciana)

El cas català, tot i que té semblances amb el cas valencià, podria considerar-se encara més greu, ja que els decrets publicats recentment, i que despleguen la LOMLOE a Catalunya, estableixen una baixada en les hores de docència a pràcticament totes les matèries al llarg de l'educació secundària. L'objectiu és incentivar la realització de projectes interdisciplinars mitjançant una major autonomia de les direccions del centre per a gestionar aquesta borsa d'hores obtingudes amb la reducció de les hores assignades a cada matèria.

Joan Ramon Pla (Catalunya)

També es va recordar que, segons les dades estadístiques sobre el percentatge de centres educatius de secundària que han decidit continuar amb l'organització de les matèries per àmbits al segon curs d'ESO, la major part del professorat no està interessat en aquesta metodologia.

Enric Barrachina (Comunitat Valenciana)

Durant la conversa, es va ressaltar diverses vegades que els governs haurien de basar-se en l'evidència científica per a proposar canvis metodològics o organitzatius, sobretot després d'assistir al fracàs absolut del pla pilot d'Escola Nova 21, que es va realitzar a Catalunya.

Joan Ramon Pla (Catalunya)